Nyttjanderegler av Brf Bommens Föreningslokal
Tider för användande Vem får hyra?
Vad kostar det? Ansvar brandsäkerhet
Ansvar användande Skadestånd
Övernattning Bokning
Förbruknings varor
1. Tider för användande:
Lokalen uthyres från kl.14.00 till och med kl.12.00 dagen efter, då den senast skall
återlämnas städad och klar.
1:1Mellan kl. 22.00 och 08.00 får det inte finnas någon aktivitet i lokalen som kan störa grannarna.
Fredag och Lördagskväll gäller regeln mellan 24.00-08.00.
2. Vem får hyra?
Hyrestagaren måste vara medlem i föreningen och delta i alla aktiviteter som sker i
lokalen. (Gäller dock inte vid övernattning)
3. Vad kostar det?
Fredag och lördag kostar föreningslokalen 350 kronor per uthyrningstillfälle (Dygn 14.00-12-00).
Betalningen kan ske via Swish eller insättning på Bommens bankkonto (se 8.3 nedan).
3:1Övriga dagar (söndag till torsdag) kostar lokalen 200 kronor per tillfälle (Dygn 14.00-12.00).
3:2Lokalen kan, efter överenskommelse med styrelsen, till mindre sällskap och för en
reducerad avgift, hyras för kortare möten (max 3 timmar, max 5 personer).
4. Ansvar brandsäkerhet:
Hyrestagare ansvarar, efter övertagandet, för att antalet personer som vistas i lokalen inte
överstiger gällande max antal samt att brandsläckare och utrymningsvägar fungerar och
inte är blockerade.
4:1Enligt gällande brandklassning (2013) rymmer lokalen maximalt 30 personer samtidigt.
5. Ansvar användande:
Hyrestagaren är ansvarig för vad som sker i lokalen samt att uthyrningsreglerna följs.
5:1 Hyrestagaren är ansvarig för att åse att det är lugnt och tyst utanför lokalen.
5:2 Hyrestagaren är ansvarig för att städa och i övrigt återställa lokalen.
5:3 Hyrestagaren är ansvarig för nyckeln, vid borttappad nyckel debiteras faktisk kostnad för byte av låscylinder och ny uppsättning av nycklar.
5:4 Hyrestagaren är ansvarig för att fönster och dörrar är stängda och låsta.
5:5 Hyrestagaren är ansvarig för samtliga inventarier i lokalen under hyrestiden.
5:6 Hyrestagaren är ansvarig för att inte föreningens förbrukningsmatrial nyttjas under hyrestiden.
6. Skadestånd
Om lokalen vid hyrestiden utgång inte återlämnas i ett godtagbart skick kan ersättning krävas av hyrestagaren.
6:1 I förekommande fall kan hyrestagaren komma att bli ersättningsskyldig för
uppkommen skada och/eller återställningsarbete gentemot hyresupplåtaren.
6:2 Störs grannarna kan hyrestagaren bli ersättningsskyldig.
7. Övernattning:
Det finns tre sängplattser, en bäddsoffa med en bäddyta på 140x195cm samt en ihopfällbar säng på 80x190cm som får brukas för tillfälliga övernattningar, max 2 nätter i sträck, om inget annat överenskommits med styrelsen.
Sängkläder måste användas! Detta ansvarar hyrestagaren för, det är inget som föreningen tillhandahåller!
8. Bokning:
Bokning görs med fördel via mail: uthyrning@brfbommen.se.
8:1Medlemmar kan endast boka ett tillfälle i taget. När hyresperioden är över finns det alltså möjlighet för medlemmen att boka nytt hyrestillfälle.
8:2Det går max att boka hyrningstillfälle två månader i förväg.
8:3När bokningen är gjord sätts pengarna in på konto 6691-455 339 988 eller swishas till 123 484 33 30 för att bekräfta din bokning, skriv ditt fullständiga namn som meddelande.
Senaste avbokning kan göras en vecka (7dygn) innan hyrestillfället för att få hela summan återbetald.
9. Förbruknings varor
Det förbrukningsmatrial/varor som finns inne i föreningslokalen, så som, kaffefilter, toalettpapper, hushållspapper, diskmedel, diskmaskinstabletter,
tepåsar, kaffe m.m. få inte brukas av hyrestagaren. Det är föreningens gemensamma saker.
Så förbruknings varor får varje enskilld hyrestagare tillhandahålla själv med, dock finns det rengöringsmedel i städskåpet som får användas. OBS! säg
till om det tar slut eller är på väg att ta slut!
10. Föreningen förbehåller sig föreningen rätten att vägra hyra ut föreningslokalen till
medlemmar som missköter sig.
Städprotokoll
• Samtliga golv är sopade, dammsugna och skurade.
• Väggar, dörrar, bardisk och skåpluckor är rentorkade.
• Bord och övriga möbler är rentorkade.
• Toalett, handfat, dusch och speglar är rengjorda.
• Brandsläckaren är obruten.
• Kyl och frys är tömda (vettig mat som håller sig kan få lämnas, använd sunt förnuft),
Rentorkade och förstås påslagna.
• Kökets arbetsytor, ugn och spis är rentorkade.
• Diskmaskinen är tömd och ingen disk är kvarlämnad.
• Sopor är slängda. Lämna inte några sopor!
• Saker står ungefär på deras ordinarie platser och är lätta att räkna (med tanke på inventarielistan).
Föremål Antal styck Ersättningskostnad (styck) sek
Allrum:
Bäddsoffa (två bädds, 200x140 bäddmått) 1 8000
Fåtölj 2 400
Soffbord 1 400
Sidobord 1 250
Hatthylla 1 300
Skohylla 1 300
Stol med grön sittdyna 9 400
Bord med bordskiva i ek 120x70cm 2 1000
Gardinlängd 4
Dörrmatta 1 12
Galge 8 20
Skohorn 1 20
Förråd:
Damsugare 1 1000
Sopsett 1 200
Sopsett (litet) 1 70
Vileda mopp sett 1 200
Brandsläckare 1 250
Klaffstol 20 70
Fällbord 150x60cm 2 600
Extra säng 195x80cm 1 600
Kök:
Kaffebryggare 1 800
Vattenkokare 1 250
Bestick (kniv, gaffel, sked och t-sked) 12 av varje 15
Dl mått set 1 10
Korkskruv öppnare 1 35
Sax (olika stora) 3 10
Skalare 1 10
Smörkniv 3 10
Konservöppnare 1 15
Kniv (olika storlekar) 4 35
Visp, stekspade, slev x2, tårtspade 8 10
Glas 12 15
Vinglas 12 15
Kopp 12 10
Ugnsform (liten och större) 2 45
Grytunderlägg 3 5
Durkslag 1 15
Serveringsskål (liten) 2 40
Serveringsskål (stor) 2 50
Stekpanna (olika stora) 2 50
Kastrull (olika stora) 3 70
Assiett 12 20
Tallrik 12 30
Djup tallrik 12 30
Litermått 1 20
Tillbringare (glas) 1 100
Skärbräda (olika stora) 2 20
Kökspall 1 200
Gardinkappa 1
Väggspegel 2 100
Duschdraperi 1 100
Draperistång 1 75